Reklama

Wybieramy zdrowe tłuszcze!

ageless-tluszcze

Jeśli lubisz dobrze zjeść, a jednocześnie ani Ci się śni odtłuszczać swoje menu, mamy dla Ciebie dobrą informację – nie wszystkie rodzaje tłuszczów to samo zło! Owszem, powinno się ograniczać ilość tłuszczów w diecie, ale nie możemy ich unikać, ponieważ odgrywają bardzo istotne role w organizmie.

Do niewątpliwych zasług działania tłuszczów należy zaliczyć:

- sprzyjają przyswajaniu witamin A, D, E i K

- utrzymują błony komórkowe

- umożliwiają prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego człowieka

- chronią organy przed uszkodzeniem

- zapobiegają wysuszeniu skóry i jej odwodnieniu

Tłuszcz Tłuszczowi nierówny

Półki sklepowe pełne są rozmaitych produktów, niekoniecznie dobrych jakościowo. Doradzamy, jakie tłuszcze wybrać, by jeść nie tylko zdrowo, ale i smacznie.

1. Do gotowania i pieczenia używaj olejów roślinnych. Oleje pochodzenia roślinnego, jak np. olej rzepakowy i inne, są źródłem cennych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Podczas przyrządzania sałatki, staraj się używać sosu vinegret na bazie oliwy.

2. Wykreśl z jadłospisu tłuszcze trans. Te niezdrowe tłuszcze znajdziesz w przetworzonej żywności wszelkiego rodzaju – paluszki, chipsy, margaryna, ciastka, smażone produkty, fast foody. To tylko niektóre z produktów, które są bardzo niekorzystne dla zdrowa, zatem aby mieć pewność, że spożywając konkretną żywność, nie szkodzisz swojemu organizmowi, czytaj etykiety oraz sprawdzaj tabele wartości odżywczych na opakowaniach. W restauracjach, gdzie nie masz możliwości sprawdzenia zawartości produktów, unikaj produktów smażonych oraz ciast.

3. Każdego dnia zjedz co najmniej jeden produkt, który jest źródłem tłuszczu omega-3. Tłuszcz ten jest konieczny dla utrzymania zdrowia organizmu – ten zaś go nie produkuje, zatem niezbędne jest dostarczenie go za pomocą żywności. Najlepiej w tej roli spiszą się tłuste ryby, takie jak łosoś, halibut, tuńczyk, karp i szprot. Tłuszcz omega-3 znajdziesz także w orzechach i oleju rzepakowym.

4. Ogranicz spożywanie czerwonego mięsa oraz nabiału. Spróbuj znaleźć zamienniki – czerwone mięso możesz zastąpić drobiem, rybami, fasolą czy orzechami. Zamiast nabiału spożywaj mleko roślinne – kokosowe, sojowe, ryżowe lub owsiane. W miejsce serów, wprowadź do jadłospisu tofu lub pasty – np. z awokado, soi, fasoli, ciecierzycy czy bakłażana.

Co ciekawe, nasz krajowy produkt, olej rzepakowy, posiada więcej korzystnych kwasów tłuszczowych niż słynna oliwa z oliwek. Pozostaje jednak kwestia smaku, która jest subiektywna – oliwa z oliwek ma ostrawy posmak, co ma swoich zwolenników, jak i przeciwników.

Komentarze