Reklama

Dieta a starzenie się skóry

cera09092014_dotekstu

Niewielu z nas potrafi pogodzić się z upływającym czasem.  Codziennie, widząc siebie w lustrze zastanawiamy się, jak powstrzymać procesy starzenia się. Lecz sekret tkwi nie tyle w drogich zabiegach kosmetycznych i kremach, co w diecie. Odżywiając się odpowiednio możemy znacząco poprawić kondycję naszej skóry. Sprawdź, jakie produkty spożywać, by zachować wieczną młodość.

Jeśli chodzi o wygląd naszej cery nie ma trafniejszego powiedzenia niż „jesteś tym, co jesz”. Odpowiednia dieta nie tylko potrafi zdziałać cuda w kwestii ogólnego zdrowia, ale znacząco wpływa na to, jak się czujemy i wyglądamy. Jedząc różnorodnie i odpowiednio możemy skutecznie odmłodzić organizm. 

Codzienna dieta zawierająca dużo warzyw, owoców i tłuszczów nienasyconych potrafi uchronić przed zmarszczkami, wzmocnić naturalną ochronę przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych oraz wolnych rodników, które nas codziennie atakują.

Postaw na antyoksydanty

Istnieje kilka teorii na temat procesu starzenia się skóry. Jednak najczęściej wymienianą przyczyną jest odziaływanie wolnych rodników na organizm. Dlaczego musimy się chronić przed ich działaniem?

Aby uzyskać energię i umożliwić reakcje komórkowe, organizm potrzebuje tlenu. Spalając go, wytwarza niestabilne cząsteczki zwane wolnymi rodnikami. Organizm potrafi poradzić sobie z ich neutralizacją do pewnego stopnia, kiedy metabolizm komórkowy działa prawidłowo, lecz jeśli jego praca jest zaburzona, a wolnych rodników znajduje się zbyt dużo, dochodzi do zniszczenia organizmu, co przekłada się na nasz wygląd. 

Nasz organizm jest jak żelazo, które w kontakcie z powietrzem, a właściwie tlenem pokrywa się rdzą. Dlatego potrzebuje dodatkowej ochrony, by zapobiec przykrym skutkom utlenienia. I tu z pomocą wkraczają pewne składniki odżywcze: 

Witamina C – jeden z najsilniejszych antyoksydantów. To przeciwutleniacz, którego wolne rodniki powinny się bać. Ciężko ją przedawkować, więc bez oporu możemy się zajadać produktami, w których znajdziemy jej najwięcej: natce pietruszki, brokułach, brukselce, czerwonej papryce, kiszonej kapuście, czarnych porzeczkach i owocach jagodowych.

Witamina E – odpowiada za prawidłowe nawilżenie i elastyczność skóry, a na tym właśnie nam zależy, kiedy chcemy wyglądać młodo. Źle nawilżona skóra jest cienka, szorstka i delikatna. Szybciej pojawiają się na niej zmarszczki. Brak elastyczności powoduje, że kontur twarzy zanika, a to dodaje kilku dodatkowych lat. Witaminę E znajdziemy w olejach roślinnych, m.in. słonecznikowym i rzepakowym, jajkach, awokado, orzechach włoskich, pestkach dyni i kiełkach pszenicy.

Beta-karoten (prowitamina A) – niezbędna, by zapobiec rogowaceniu się naskórka. Dodatkowo jest naturalnym filtrem przeciwsłonecznym. Beta-karoten, nawet nie przekształcony w witaminę A, chroni przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników. Znajdziesz go w żółtych i pomarańczowych warzywach i owocach, szczególnie dużo zawierają go: bataty, dynia, marchew, owoce cytrusowe. Witaminę A dostarczysz swojemu organizmowi jedząc również: jajka, szpinak, tłuste ryby.

Likopen – jeden z najefektowniejszych antyoksydantów. Znajdziesz go nigdzie indziej jak w pysznych pomidorach. I tutaj jeszcze lepsza wiadomość. Im pomidor bardziej przetworzony (oczywiście mówimy tutaj o sosach pomidorowych, przecierach, keczupach i ulubionej zupie pomidorowej), tym więcej likopenu zawiera. 

Koenzym Q – chroni naczynia krwionośne i bierze udział we wzroście  i przemianach energetycznych komórek. Koenzym ten znajdziesz w soi i jej przetworach, warzywach kapustnych, orzechach i sezamie. 

Selen – wchłanianie selenu wzmagają witaminy A, E i C. Synergiczne działanie selenu z witamina E przyczynia się do opóźniania procesów starzenia oraz przyspieszania regenerację komórek. Ten mikroelement zawierają: orzechy brazylijskie (dopuszczalne spożycie ich to jeden dziennie!), grzyby, drożdże, pełnoziarniste produkty, skorupiaki oraz jajka.

Jeśli naprawdę zaczniesz przestrzegać zdrowej, zbilansowanej diety, bogatej w antyutleniacze, zobaczysz zaskakujące efekty. Antyutleniacze nie tylko przyczyniają się do młodego wyglądu, ale pomogą zapobiec wielu chorobom cywilizacyjnym – w tym chorobom układu naczyniowo-sercowego, cukrzycy, a nawet nowotworom. 

Komentarze