Reklama

7 wskazówek dla biegaczy

Trail running in campagna

 

1. Noś odpowiednie obuwie

Każdy profesjonalny biegacz powie Ci, że właściwe obuwie to podstawa. Drugą stroną medalu jest to, że atrakcyjne i ładnie wyglądające obuwie zmotywuje Cię nieco bardziej do biegania, a niewygodne i nie przedstawiające się atrakcyjnie, do biegania Cię zniechęci. Warto więc wybrać się do profesjonalnego sklepu z butami sportowymi i wybrać odpowiednią parę dla siebie i pamiętać, żeby nie wybierać najtańszego modelu – w końcu ma być to Twój nieodłączny przyjaciel na długi czas.

2. Poznaj swoje tempo

Na samym początku nie narzucaj sobie zbyt dużego tempa, każdy bieg powinien rozpoczynać się pomału, a dopiero z każdym przebiegniętym kilometrem powinieneś zwiększać prędkość. Gdy zaczniesz bieg zbyt szybko, równie szybko się zmęczysz. W efekcie mniej przebiegniesz, a przecież chcesz przebiegać coraz więcej, prawda?

3. Pokonaj trudności

Pierwsze kroki będą trudne – będzie dokuczał Ci ciężki oddech, zapewne szybko się zmęczysz, twoje mięśnie stosunkowo szybko odmówią posłuszeństwa. Możliwe, że będziesz miał zakwasy i odciski. Ale nie powinno być to powodem, żebyś zrezygnował z biegania – wręcz przeciwnie, ma Cię to zmotywować do dalszego wysiłku. Z czasem odkryjesz, że dzięki pokonywaniu pierwszych dolegliwości Ty i Twój organizm stajecie się silniejsi i macie więcej motywacji, by pokonywać coraz większe dystanse.

4. Wyznacz cel

Warto za każdym razem, gdy zabierasz się za bieganie, wyznaczyć sobie jakiś cel. Za pierwszym razem może być to załóżmy 5 km, czyli tyle, ile pokonywałeś do tej pory podczas przeciętnego spaceru. Niedużo, prawda? Tym razem jednak przebiegnij ten dystans, a nie pokonaj go spacerem. Nie ma nic lepszego niż satysfakcja z pierwszego sukcesu. Z czasem oczywiście stopniowo podnoś sobie poprzeczkę…

5. Powoli zwiększaj dystans

… ale nie za szybko! Zalecane jest, by zwiększać przebyty dystans o 10% tygodniowo względem poprzedniego tygodnia. Jeśli założyłeś sobie zatem, że przebiegniesz za pierwszym razem 5km, trzymaj się tego celu przez cały tydzień. Następny rozpoczniesz z celem, by przebiec 5,5km. Dzięki temu, że utrzymasz rozsądne tempo w zwiększaniu dystansu, zminimalizujesz ryzyko wystąpienia kontuzji.

6. Nagradzaj się

Osiągnąłeś sukces? Dotarłeś do celu? To dobrze! Co Ty na to, żebyś do skarbonki za każdy udany bieg wrzucał jakąś drobną kwotę, np. 5zł, by się nagrodzić? Trzy miesiące wystarczą, byś mógł sobie kupić nowe, lepsze buty i osiągać kolejne, jeszcze bardziej ambitne cele, o których być może w tej chwili nawet nie marzysz!

7. Odkryj, co Cię motywuje

Bieganie nie musi być nudne, wystarczy, że nieco sobie je urozmaicisz. Być może raźniej Ci będzie biegać z przyjacielem lub kimś z rodziny – jeśli też dopiero zaczynają, tak jak Ty, będzie ich łatwiej namówić i wspólnie osiągać cele. Możesz także zabrać ze sobą swój odtwarzacz muzyczny z ulubionymi utworami, które dodadzą Ci energii. Jeśli lubisz przyrodę – wybierz się na bieganie do lasu lub, w zależności od tego, gdzie mieszkasz – w pobliżu gór lub wzdłuż morza.

Komentarze