Reklama

Bądź szczęśliwszy! Eksperci radzą, jak to zrobić

be happy

Łatwo jest myśleć, że bycie szczęśliwym jest rezultatem jakichś określonych działań. Prawda jest taka, że szczęście można kontrolować i dostarczać sobie je codziennie! Pamiętaj, szczęśliwi ludzie osiągają więcej.

Po pierwsze, ćwicz: 7-minutowe ćwiczenia mogą wystarczyć

Myślisz, że ćwiczenia to coś, na co nie masz wystarczająco dużo czasu? Przemyśl to jeszcze raz. Ćwiczenia mają gruntowny wpływ na nasze poczucie szczęścia i dobre samopoczucie. W badaniu cytowanym w książce Shawna Achora „The Happiness Advantage” przedstawiono trzy grupy pacjentów leczących swoją depresję medykamentami, ćwiczeniami lub kombinacją obu. Wynik tego badania jest zaskakujący! Choć wśród wszystkich grup na początku można było zauważyć podobny wzrost „szczęścia” , to końcowe wyniki znacząco się różniły.

Po 6 miesiącach, grupy były ponownie przebadane w celu oceny poziomu nawrotu choroby. W grupie, która przyjmowała jedynie lek, zauważono nawrót depresji wśród 38% uczestników badania. Grupa, w której badani przyjmowali leki i ćwiczyli, nie popisała się znacznie lepszym wynikiem. Tam nawrót choroby zanotowano wśród 31%. Natomiast najbardziej szokująca jest trzecia grupa, ta, która leczyła się naturalnie – przez ćwiczenia. Nawrót choroby zanotowano jedynie u 9% badanych!

Nie musisz mieć depresji, by czerpać korzyści z wykonywania ćwiczeń. Ćwiczenia pomogą Ci się zrelaksować i podnieść zdolności umysłowe. Udowodniono również, że ludzie, którzy ćwiczą, czują się lepiej ze swoim ciałem, nawet jeśli nie widzą fizycznych zmian.

Po drugie, śpij więcej: będziesz mniej wrażliwy na negatywne emocje

Wiemy, że sen pomaga w regeneracji naszego organizmu i sprawia, że z większą łatwością potrafimy się skupić, a nasz mózg staje się bardziej wydajny. Ale oprócz tego, sen sprawia, że stajemy się szczęśliwsi.

The BPS Research Digest udowodniło w czasie badań, że sen wpływa na naszą wrażliwość w stosunku do negatywnych emocji. Badacze studiowali wrażliwość ludzi na negatywne emocje na podstawie mikroekspresji (bardzo krótko trwająca, rzędu 50 ms, pełna ekspresja mimiczna, charakterystyczna dla przeżywanej emocji). Badacze zauważyli, że osoby pracujące w godzinach popołudniowych, które nie miały czasu na drzemkę, stawały się bardziej czułe na negatywne emocje takie jak gniew i strach.

Tak więc, zacznij się wysypiać. Nie będziesz złościć się bez powodu, a co za tym idzie – będziesz szczęśliwszy.

Po trzecie, spędzaj więcej czasu ze swoją rodziną i przyjaciółmi: pieniądze nie kupią Ci szczęścia

Czas poświęcany na kontakty społeczne jest bardzo cenny, jeśli chodzi o poprawę naszego szczęścia. Introwertycy, Was też się to tyczy!

Liczne badania potwierdzają, że czas spędzony z przyjaciółmi i rodziną ma przełożenie na to, jak szczęśliwi się czujemy.

Profesor psychologii Dan Gilbert z Harvardu mówi:

Jesteśmy szczęśliwi, kiedy mamy rodzinę, jesteśmy szczęśliwi, kiedy mamy przyjaciół i prawie wszystkie inne rzeczy, które sprawiają nam przyjemność. W rzeczywistości są tylko sposobem by zdobyć większą liczbę przyjaciół i powiększyć rodzinę.

Dlatego odpuść sobie kolejne godziny przed telewizorem. Wyciągnij swoich rodziców, dzieci i przyjaciół na długi spacer, do kawiarni lub do kina. Od razu poczujesz się szczęśliwszy!

Po czwarte, częściej wychodź na zewnątrz: 20 minut Ci wystarczy

W książce „The Happiness Advantage” Shawn Achor zaleca spędzanie czasu na świeżym powietrzu, aby stać się szczęśliwszym.

Spędzanie czasu na dworze podczas ładnego dnia posiada wiele zalet: pewne badania odkryły, że spędzenie 20 minut na zewnątrz, kiedy jest ładna pogoda, nie tylko poprawia nastrój, ale również poszerza sposób myślenia i poprawia pamięć roboczą.

To bardzo dobra wiadomość dla tych, którym jest trudno wcisnąć nowe aktywności do swoich napiętych harmonogramów. Dwadzieścia minut to bardzo mało, możesz je wykorzystać na powrót do domu spacerem lub zjeść lunch na świeżym powietrzu, a to zagwarantuje Ci kolejną dawkę szczęścia.

Po piąte, nie wydawaj tylko na siebie: dzielenie się jest cool

Jedna z najcenniejszych rad, jakie można udzielić. Aby poczuć się szczęśliwszym, należy dzielić się z innymi. Odwołując się ponownie do książki Shawna Achora:

Badani przeprowadzili wywiad z ponad 150 osobami na temat ich ostatnich wydatków. Dowiedzieli się, że pieniądze wydane na aktywności, takie jak: pójście na koncert ze znajomymi, pójście na obiad z przyjaciółmi (za który zapłacili) dostarczyły większej przyjemności badanym, niż rzeczy materialne takie jak nowe buty, telewizor czy drogi zegarek. Wydawanie pieniędzy na innych ludzi wzmacnia uczucie szczęścia.

Więc do dzieła! Zaproś żonę, męża, chłopaka, dziewczynę, kogokolwiek tylko chcesz na kolację, do teatru albo na lody. Szczęście czeka!

Po szóste, uśmiechaj się: uśmiech redukuje ból, poprawia nastrój, sprawia, że myślisz pozytywnie

Uśmiech sprawia, że czujemy się dobrze, a to sprawia, że zwiększa się podzielność uwagi i holistyczna zdolność myślenia. Kiedy w 2010 roku przeprowadzano badania na temat uśmiechu, okazało się, że uczestnicy badania, którzy się uśmiechali, osiągali lepsze wyniki w czasie zadań wymagających uwagi!

Oprócz tego, uśmiech przyczynia się do zmniejszenia cierpienia spowodowanego przez martwiące nas sytuacje. Psychologowie nazywają to hipotezą mimicznego sprzężenia zwrotnego. To znaczy, że nawet kiedy nie masz ochoty uśmiechać się , a zmusisz się do tego podniesie to Twoje samopoczucie i poprawi humor. Poza tym pamiętaj, uśmiech to najpiękniejsza ozdoba Twojej twarzy

Po siódme, zaplanuj wycieczkę: nawet jeśli się na nią nie wybierasz

Planowania wakacji albo po prostu kilkudniowej przerwy od pracy może podwyższyć Twój poziom szczęścia! Badania opublikowane w „Applied Research of in Quality Life” pokazały, że planowanie urlopu uszczęśliwia ludzi przez samą ideę planowania:

W badaniach wyszło, że „efekt oczekiwania na wakacje” wzmacnia poczucie szczęścia na 8 tygodni!

Jeśli nie możesz wziąć urlopu lub zarezerwować jednego wieczoru, by spędzić go z przyjaciółmi, zaplanuj sobie odpoczynek, nawet jeśli będziesz realizować swoje plany za miesiąc lub nawet rok później! Za każdym razem, kiedy poczujesz się źle, pomyśl sobie o swoich planach! Poczujesz natychmiastowy efekt szczęścia.

Po ósme, medytuj: naładuj swój umysł szczęściem!

Medytacja to wspaniały sposób, aby poprawić koncentrację, wyciszyć się, oczyścić umysł i pomóc ukoić nerwy. A co za tym idzie? Jeżeli uda Ci się osiągnąć te wszystkie rzeczy w czasie medytacji (nawet jeśli uda Ci się osiągnąć połowę z nich), to doświadczysz szczęścia. Czystego szczęścia.

Badania pokazują, że minutę po medytacji doświadczamy uczucia spokoju i kontemplacji. Regularne medytowanie może permanentnie podnieść poziom szczęście w Twoim mózgu – mówią naukowcy.

Po dziewiąte, przeprowadź się bliżej pracy: krótsza droga jest więcej warta niż wielki dom

Droga do pracy może mieć zaskakująco duży wpływ na poczucie szczęścia. Fakt, że przemierzamy dwa razy dziennie, 5 dni w tygodniu, tę samą drogę, może budować w nas niezadowolenie i złość sprawiając, że z dnia na dzień stajemy się coraz mniej szczęśliwi.

Według „The Art of Manliness” przebywanie codziennie długiej drogi do pracy jest często czymś, z czego nie zdajemy sobie sprawy, że tak dramatycznie to na nas wpływa.

Podczas gdy istnieje wiele rzeczy, które nie wpływają na nasze poczucie szczęścia, ponieważ przyzwyczailiśmy się do nich, to ludzie nigdy nie przyzwyczają się do podróżowania do pracy. Droga potrafi być naprawdę okropna – korki uliczne raz są, a raz ich nie ma.

Inaczej, cytując psychologa z Harvardu Daniela Gilberta:

- Jazda w korkach ulicznych to codzienny, inny rodzaj piekła.

Dziesięć! Ostateczny fakt: starzenie się sprawi, że staniesz się szczęśliwszy!

Wraz z wiekiem, w szczególności, gdy „wiek średni” jest już Twoją przeszłością, ludzie mają tendencję do stawania się szczęśliwszymi. Wciąż trwają debaty, dlaczego tak się dzieje. Naukowcy mają kilka pomysłów:

Jedne z badań odkryły, że wraz z wiekiem, ludzie zaczynają szczególnie unikać sytuacji, które sprawiają, że czują się niezadowoleni. Z uwagą dobierają krąg swoich najbliższych przyjaciół. Inne badania mówią, że osoby starsze lepiej potrafią znieść porażki i rozczarowania, skupiając się na dobrych rzeczach, dążąc do osiągnięcia celu.

Więc jeśli myślisz, że starzenie się sprawi, że poczujesz się przygnębiony, to się mylisz. Będziesz w sobie rozwijać pozytywne myślenie i będziesz czuć się szczęśliwszy, niż czujesz się teraz. Fajnie, prawda?

Komentarze